Üzletviteli tanácsadónak lenni nem egyszerű munka több, mint 22 év multinacionális vállalati közegben szerzett, operatív tapasztat birtokában sem. Jómagamat tekintve ezt a több, mint 22 évet Magyarországon lévő üzleti szolgáltató központokban töltöttem el, ami adott egyfajta világnézetet – egy útravalót, miszerint „hogyan kell” üzletet csinálni, folyamatokat megközelíteni, érdekelt felekhez viszonyulni. Ezt a világnézetet a személyemen keresztül sikerült eggyé tennem saját vállalkozásommal, aminek köszönhetően mondhatom el azt, hogy minőségi szolgáltatást tudok nyújtani a saját szakterületemen, mint tanácsadó. Elmondható azonban, hogy nemrégiben megismertem egy másik világot is.
Többször is az a megtiszteltetés ért, hogy KKV projekteken dolgozhattam tanácsadóként, de fél évvel ezelőtt az a megtiszteltetés is ért, hogy csatlakozhattam egy olyan tanácsadói szervezethez, amely nagyvállalatok- és multinacionális cégek csúcsvezetőit tömöríti magába. Az ebben való tagságom okán vált lehetséges számomra, hogy megismerkedjek a magyar KKV szektor több szereplőjével, és tágabb értelemben a KKV szektor színes világával is. Ez egy merőben más világ, mondhatni alternatív dimenzió – a célok ugyanazok, de a felfogások, eszközök és körülmények merőben mások. Ettől függetlenül pont, ahogyan a multinacionális, üzleti szolgáltató szektort sikerült magamévá tennem, úgy sikerült még mélyebben megismernem a magyar vállalati környezetet is.
A két világ találkozása nemcsak nekem eredményezett izgalmas tanulási és szemléletváltoztató lehetőségeket. Több futó projektem pont ennek a két külön világnak a találkozását öleli fel – mintha végig néznénk élőben, hogyan próbál egy univerzális nyelven egyezkedni két, alapvetően különböző nyelvet beszélő, eltérő kultúrával rendelkező személy. Általánosságban elmondható, hogy sok lokális cég célkitűzései alatt szerepel nagy, nemzetközi cégekkel való együttműködés. A projektjeimben is résztvevő cégek mind szakértelemben, mind pedig professzionalizmusban eljutott arra a szintre, amikor ezt bátran megtehetné – viszont mi történik akkor, ha egy lokális cég, amelynek még nem volt tapasztalata multinacionális vállalatokkal, próbál szolgáltatni egy nemzetközi ügyfélnek?
Itt lép színre a cikk címében is szereplő „Tolmács” – egy szakember, aki mindkét világot látta és érti a kultúrák közötti eltéréseket, az egyes világokra jellemző operatív különbségeket. Egy ilyen profilú szakember megtalálása igen ritka. A projekt sikere érdekében a „Tolmács” közvetít, konfliktusokat kezel, megoldásokat javasol, mivel mindkét felet ismeri, látja azokat a háttérben meghúzódó motivációkat és okozatokat, amelyeket a felek önmaguk képtelenek lennének felismerni a másikban, vagy elmondani azokat egymásnak. Cégünk úgy tudja garantálni a projekt sikerét, hogy a két világ között hidat képez, a különbségeket elsimítja.
A két világ közötti kommunikációt sok esetben nehezítheti a másikról alkotott fals világkép. Ezen hamis felfogások olyan káros szemléletekből erednek, miszerint az egyik világban elhelyezkedett erőforrás képtelen beilleszkedni a másikba, mondhatni „alkalmatlan” rá, vagy éppen képtelen elfogadni a másik fél üzletviteli szokásait, vagy éppen azonosulni velük. Ha megadnánk magunkat ezeknek a káros szemléleteknek, akkor még kisebb lenne az átjárás a két világ között, mint amekkora valójában. A másik féllel kapcsolatos pozitív tapasztalatok gyűjtésének egyik első lépése lehet az, hogy a cégek egy közös „Tolmács”-ot fogadnak. Én és csapatom mindkét oldalon megfordultunk, mindkét ügyfélfajtát képesek vagyunk kezelni és mindkét világban ki tudunk teljesedni.
Nem szabad elfelejteni, hogy nem mindig a másik fél „alkalmatlan” – néha egy kis segítség kell ahhoz, hogy megértsük a másikat.